Kynnet ja vitamiinit

Geeli- vai akryylikynsi?
Geelikynsi tuntuu luonnollisemmalta kuin akryylikynsi, mutta kumpi on oikea vaihtoehto?

Lue lisää aiheesta:
Geeli- vai akryylikynnet?
Hiukset ja vitamiinit
Hiukset ja hiusten kasvu tarvitsevat myös vitamiineja ja kivennäisaineita.

Lue lisää aiheesta:
Hiukset ja vitamiinit
Katkeilevatko hiuksesi?
Saatko ravinnosta riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita, jotta hiuksesi kasvavat terveesti?

Lue lisää aiheesta:
Miksi tarvitsemme vitamiineja?
Mitä ovat kivennäisaineet?
Tietoa hivenaineista
Vinkkejä kynsilakan valintaan
Tiedätkö minkä värinen kynsilakka sopii juuri sinulle?

Lue lisää aiheesta:
Kynsilakka - Mikä väri sopii minulle?

Vitamiinit auttavat kynsien ongelmiin

Vitamiinit auttavat ehkäisemään erilaisia kynsien ongelmia, kuten kynsien halkeilu tai hauraat kynnet. Vitamiinit auttavat kynsiä kasvavaan paksummiksi ja vahvemmiksi. On kuitenkin muistettava, että jos kynsiongelmien syyksi epäillään jotakin perussairautta on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Myöskin kynnen sienitulehdukset ovat hoidettavissa muilla keinoin.

Nauttimalla riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita voit kuitenkin pitää kyntesi kauniina, terveinä ja paremmin rasitusta kestävinä. Osa kynsien terveyteen vaikuttavista vitamiineista on helppo saada ravinnon mukana, mutta toisinaan riittävän vitamiinitarpeen tyydyttämiseksi on syytä valita jokin turvallinen lisäravinne.

Kynsien terveyteen vaikuttavia vitamiineja ja kivennäisaineita

C-vitamiini estää kynsiä muuttumasta hauraiksi ja kuiviksi.

Foolihappo, B12- ja C-vitamiinin kanssa, auttaa elimistöä muodostamaan proteiineja. Foolihappo auttaa myös punasolujen muodostuksessa.

E-vitamiini parantaa kynsien koostumusta ja vahvistaa niitä.

A-vitamiini auttaa myös vähentämään kynsien haurastumista ja kuivumista. A-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa kynsien kasvun hidastumista.

D-vitamiini parantaa kynnen kasvua ja auttaa kynttä pysymään ehjänä.

Biotiini, eli B7-vitamiini auttaa kynsiä muodostumaan paksummiksi ja kestävämmiksi.

Riittävä kalsiumin saanti on tärkeää kynsien kasvulle. Kalsiumin imeytyminen vaatii kuitenkin aina D-vitamiinia ja sitä tulisikin saada riitävästi.

Ruokien nauttiminen, jotka sisältävät paljon fosforia, kuten vilja- ja maitotuotteet, juustot ja pähkinät, auttavat myös pitämään kynnet vahvoina.

Halkeilevat ja uurteiset kynnet saattavat olla merkki omega-3-rasvahappojen puutoksesta. Omega-3:a saa esimerkiksi ruokaöljyistä. Omega-3-rasvahappoja on myös helposti saatavilla lisäravinnekapseleina.

Valkoiset läiskät kynsissä saattavat viitata raudan tai sinkin puutokseen. Rautaa on lihassa, kalassa ja monissa kasviksissa. Sinkkiä on viljatuotteissa, lihassa ja maidossa. Jos et saa ravinnostasi riittävästi rautaa tai sinkkiä niiden nauttiminen lisäravinteena on suositeltavaa. Sinkin puute saattaa aiheuttaa poikkiviivoja kynsiin, eli ns. Beaun viivoja.

Myös pii on tärkeä kivennäisaine kynsille. Riittävä piin saanti auttaa myös hiuksia pysymään terveinä. Piitä sisältäviä ruokaineita ovat täysjyväviljat, juurekset ja kasvikset. Monet kivennäisainevalmisteet sisältävät myös piitä.