B-vitamiinin puutos

Tiesitkö että...
Suomalaisilla esiintyy D-vitamiinin puutosta, sillä sen saanti ravinnosta on vähäistä ja pimeänä vuodenaikana elimistö ei pysty valmistamaan riittävästi D-vitamiinia.

Lue lisää aiheesta:
Vitamiinit
Mitä ovat B-vitamiinit?
B-vitamiinit sisältävät monia B-vitamiineiksi jaoteltuja aineita. B-vitamiinit ovat vesiliukoisia, eli ne eivät varastoidu elimistöön. Poikkeuksena on B12-vitamiini joka voi varastoitua jopa vuosiksi. Siksi B12-vitamiinin säännöllinen saanti ei ole tärkeää.
Ulkopuoliset linkit
 

Useita B-vitamiineja, useita puutoksen oireita

B-vitamiineihin kuuluu useita erilaisia vitamiineja. Eri B-vitamiineja voi saada runsaasti kalaa, lihaa, maitoa ja sisäelinruokia sisältävästä ravinnosta. Myös kokojyväviljatuotteet ja hiiva sisältävät B-vitamiineja. B-vitamiinin puutos ei tarkoita, etteikö joitain B-vitamiineja saisi riittävästi. B-vitamiinin puutos aiheuttaa erilaisia oireita sen mukaan mitä B-vitamiineiksi luokitelluista aineista saadaan liian vähän. Yleisinä B-vitamiinin puutoksen oireina ovat väsymys ja voimattomuuden tunne. Runsas alkoholinkäyttö lisää B-vitamiinien tarvetta.

Tiamiinin, eli B1-vitamiinin puutos

B1-vitamiini tunnetaan myös nimellä tiamiini. B1-vitamiinin puutos saattaa aiheutua yksipuolisesta ravinnosta tai alkoholin runsaasta nauttimisesta. B1-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa masennusta, ummetusta, yleistä väsymystä ja ruokahaluttomuutta. Vakava B1-vitamiinin puutos tunnetaan nimellä beriberi. Beriberi on hermostosairaus jonka oireina saattaa esiintyä painonlaskua, turvotusta, raajojen heikkoutta ja sydämentykytystä.

Riboflaviinin, eli B2-vitamiinin puutos

B2-vitamiini tunnetaan myös nimellä riboflaviini. B2-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa halkeamia ja haavautumia suun ja nenän alueelle, sekä kynsinauhojen huonoa kuntoa. Vakava puutos saattaa aiheuttaa valonarkuutta ja vaurioita silmissä.

Niasiinin, eli B3-vitamiinin puutos

B3-vitamiini tunnetaan usein paremmin niasiinina. B3-vitamiinin puutos aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumista. B3-vitamiinilla saattaakin olla yhteyttä ylipainoon. Vakavampi puutos saattaa aiheuttaa ihottumaa ja ripulia.

Pantoteenihapon, eli B5-vitamiinin puutos

B5-vitamiini eli pantoteenihappo. B5-vitamiinin puutos on havaittu vain kokeellisesti. Ihmisillä puutosta ei esiinny. Kokeellinen puutos aiheutti väsymystä, pahoinvointia, unihäiriöitä, sekä käsien ja jalkojen puutumista.

Pyridoksiinin, eli B6-vitamiinin puutos

B6-vitamiinin puutos aiheuttaa iho-oireita, kuten tulehduksia ja hilseilevää ihoa, sekä anemiaa ja väsymystä.

Biotiinin, eli B7-vitamiinin puutos

B7-vitamiini tunnetaan myös toisinaan nimellä H-vitamiini. B7-vitamiinin puutos on havaittu kokeellisesti ihon ja suun limakalvojen oireina, lihaskipuna ja pahoinvointina.

Foolihapon, eli B9-vitamiinin puutos

B9-vitamiinin puutos aiheuttaa suu- ja kielitulehdusta, ruokatorven tulehdusta, ripulia, väsymystä ja huimausta. B9-vitamiinin puutos aiheutuu usein vitamiinin imeytymishäiriöistä tai raskauden aiheuttamasta suuremmasta foolihapon tarpeesta.

Kobalamiinin, eli B12-vitamiinin puutos

B12-vitamiini on usein ravintolisissä syanokobalamiinin muodossa. B12-vitamiinin puutos aiheuttaa anemiaa, laihtumista, ruokahaluttomuutta ja heikkoutta. B12 vitamiinin puutos voi johtua myös vegaanin ruokavaliosta, josta puuttuu B12-vitamiinilisä. B12 vitamiinin puutos ei näy nopeasti, sillä B12-vitamiini varastoituu elimistöön toisin kuin muut B-vitamiinit. B12 vitamiinin puutos saattaa johtua ohutsuolen limakalvovaurioista, jolloin elimistön kyky ottaa talteen B12-vitamiinia ravinnosta heikkenee.