10 helppoa vinkkiä terveeseen ihoon






1. Juo vettä

Usein sanotaan että yksinkertaisin tapa saavuttaa puhdas, pehmeä ja notkea iho on juoda runsaasti vettä. Vettä pidetään yleisesti tehokkaimpana luonnollisena keinona hoitaa kaikenlaisia ihovaivoja. Kun vettä juodaan riittävästi se estää ihoa kuivumasta: Jos elimistö ei saa tarpeeksi vettä se ei kykene erittämään tarpeeksi talia iholle pitääkseen sen riittävän kosteana. Ravintoterapeutit ja lääkärit yleensä suosittelevat että vettä tulisi juoda vähintään 1.5 - 2 litraa päivässä.

2. Tarkkaile ruokavaliota

Oikeanlainen ravinto on myös tärkeää terveelle iholle. Tietynlaiset ruoat, kuten happamat ja maitotuotteet kerrotaan aiheuttavan allergisia reaktioita joillekin henkilöille. Eräs nykyään paljon väitelty aihe on suklaa. Joidenkin mielestä suklaa vaikuttaa ihon kuntoon, ja toisten mielestä se ei vaikuta. Mutta oli totuus kumpi tahansa, olisi suositeltavaa että ruokavalio sisältäisi riittävän määrän tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, sekä tietysti kuitua.

3. Ihon kuorinta

Monien asiantuntijoiden mukaan ihon kuorinta on eräs mainio tapa saavuttaa kaunis iho. Laadukkaaseen ihon kuorintavoiteeseen olisi hyvä sijoittaa, jotta kuolleen ihon saisi kuorittua ihon pinnalta. Tämä tulisi tehdä kerran tai kaksi viikossa jotta iho saa hengittää vapaasti. Lisäksi ihon kuorinta estää sisäänkasvaneita karvoja muodostumasta.

Kasvoille ei saisi käyttää mitä tahansa kuorintavoidetta, sillä kasvojen iho on huomattavasti herkempää kuin iho muualla vartalossa.


Nykypäivänä markkinoilla on lukematon määrä erilaisia kuorinta-aineita. Näistä olisi syytä valita juuri omalle iholle sopiva tuote. Esimerkiksi henkilön joka kärsii aknesta tulisi valita kuorinta-aine joka on tarkoitettu akneisalle iholle, sillä vääränlainen tuote saattaa pahentaa aknea entisestään.

kuorintavoide

Kuorintavoide poistaa kuollutta ihoa ja epäpuhtauksia, jolloin iho saa vapaasti hengittää ja estää mm. aknen syntymistä. Lisäksi ravinto ja kosteus imeytyy kuoritulle iholle paremmin.

Tasokkaita kuorintavoiteita saa mm. Hyvinvoinnin Tavaratalosta.

4. Terveellinen kasvojenhoitorutiini

Kasvoa hoitaessa olisi hyvä hankkia siihen tietynlaiset rutiinit. Lääkärit suosittelevat että ihoa puhdistaisi ja kosteuttaisi kaksi kertaa päivässä. Kasvoja putsattaessa ei tule unohtaa puhdistaa myös kaulan aluetta, johon olisi myös lisätä kosteusvoidetta jälkeenpäin.


Ennen nukkumaanmenoa pitäisi aina muistaa pestä meikit kasvoilta. Kasvot pitäisi myös pestä perusteellisesti, vaikka olisi kuinka väsynyt, sillä likainen iho tukkii ihohuokoset jolloin se ei saa vapaasti hengittää ja saattaa aiheuttaa finnejä ja aknea. Iho olisi hyvä myös kosteuttaa ennen nukkumista jotta se ei kuivu yön aikana.

5. Hoida jalkoja

Jalkojen hoito on usein ylenkatsottu ihonhoidossa. Jos ei huvita tai jaksa ruveta tekemään kunnon pedikyyriä, niin jalkakylpy lämpimällä vedellä ja eteerisellä öljyllä ajaa asiansa. Liuota jalkoja noin viisitoista minuuttia, kuivaa, ja kuori iho kuorintavoiteella. Tämän jälkeen huuhtele ja kuivaa jalat huolella.

6. Hiukset pois otsalta

Monet pakonomaisesti pyrkivät pitämään hiuksia pois otsalta. Syynä tähän on että uskotaan että otsaan saattaa tulla finnejä rasvaisista tai likaisista hiuksista. Tämä saattaakin pitää paikkansa jos hiukset ovat helposti rasvoittuvia tai likaisia jolloin rasva saattaa siirtyä otsalle ja tukkia ihohuokoset, aiheuttaen finnejä.

7. Vältä liiallista altistumista auringolle

Liiallista paistattelua auringossa tulisi välttää. Tunnetustihan liian kauan auringossa oleskelu polttaa ihoa, ja vaikka aurinkovoiteet suojaavatkin UVB-säteiltä, ne silti päästävät lävitseen, ainakin jonkinverran vahingollisia UVA-säteitä. Liiallinen auringonotto vanhentaa ihoa ja vähentää sen kimmoisuutta. On myös hyvä pitää mielessä että pohjoismaalainen ohut iho on normaalia herkempi auringolle. Hatun käyttö olisi suotavaa.

8. Liikunnan harjoittaminen

Terveellisen ruokavalion lisäksi myös vartalon treenaaminen auttaa pitämään ihoa terveenä. Sen lisäksi että oikeanlainen liikunta pitää vartalon kunnossa ja parantaa hapenottoa, se saa myös ihon hehkumaan ihanasti.

9. Lepää riittävästi, stressaa vähemmän

Yhä yleisempi ongelma nykypäivänä on liiallinen stressi. Kun ihminen stressaa, kortisolihormonitasot kohoavat. Elimistö ei osaa tulkita onko kyse elämästä vai kuolemasta, jolloin se käyttäytyy kuin henki olisi kyseessä. Tällöin myös insuliinitasot kohoavat, jolloin henkilö lihoaa helpommin. Stressatessa elimistö säästää rasvavarastoitaan ja edistää varsinkin rasvan varastoitumista vatsanseudulle. Stressi lisää myös ihon rasvoittumista kasvoilla joka puolestaan saattaa edesauttaa aknen puhkeamista. Nukkua pitäisi 6 - 8 tuntia öisin jotta iho pysyisi terveenä.

10. Muita vinkkejä ihonhoitoon

Ihonhoitoon on olemassa lukematon määrä kotikonsteja. Eräs usein käytetty keino on sekoittaa munan valkuainen ja hunaja keskenään, ja levittää tätä sekoitetta kasvoille. Monet asiantuntijatkin uskovat että tämä auttaa tekemään ihosta pehmeämmän ja vähentää ryppyjä.


Monet asiantuntijat suosittelevat sekoittamaan kaurahiutaleita rahkaan ja tomaattimehuun ja levittämään sitä kasvoille. Tämän annetaan olla kasvoilla parikymmentä minuuttia jonka jälkeen se pestään pois kylmällä vedellä.


Kurkkumehu on loistava "kasvovesi" joka tekee ihosta ihanan pehmeän ja kauniin. Kurkkumehu myös supistaa ihohuokosia. Parhaan tuloksen saavuttaakseen kurkku tulisi pestä pois kasvoilta 15 minuutin kuluttua.


Eräs mainio niksi ihosta huolehtivalle on levittää vaseliinia koko vartalolle suihkun jälkeen, antaa sen olla tunnin ajan, jonka jälkeen se suihkutellaan pois. Tämä olisi hyvä toistaa pari kertaa kuukaudessa. Tämä auttaa parantamaan ihon kuntoa.



Iho kertoo paljon ihmisen terveydestä. Siksi olisikin tärkeää ruveta huolehtimaan rutiininomaisesti omasta ihosta sekä ulkoisia että sisäisiä tekjöitä vastaan. Ihosta huolehtiminen päivittäin ei vaadi paljoakaan lisävaivaa ja saa olon tuntumaan paremmalta ja ennen kaikkea saa ihon näyttämään huomattavasti paremmalta. Jos et vielä pidä huolta ihostasi, kenties nyt on aika aloittaa.