Laihdutus ja vesi










Laihdutus ja veden juonti

Oli dieetti sitten minkälainen tahansa, veden juominen on aina yhtä tärkeää. Veden juonti on yksi elämän perustarpeista. Lisäksi riittävä veden juonti ylläpitää hyvää terveyttä ja kaunista ihoa. Laihdutuksessa riittävä veden juominen on tarpeellista sillä sen lisäksi että vesi auttaa elimistöä poistamaan myrkkyjä, se nopeuttaa myös aineenvaihduntaa, joka on laihduttaessa oleellista.
Moni nykyään ylenkatsoo veden juomista ja sen sijaan juo muun muassa kahvia, limuja ja mehuja. Valitettavasti näiden juomien juominen ei korvaa veden juomista. Päinvastoin; ne yleensä jopa kuivattavat elimistöä entisestään.

Riittävä vedenjuonti laihduttaessa

Monessa laihdutusohjelmassa suositellaan että joisi jopa 18 lasillista vettä päivässä, jolloin olo saattaa olla kokoajan hieman epämiellyttävä. Vettä ei saisi juoda liikaa, sillä liiallinen vedenjuonti saattaa aiheuttaa jopa vesimyrkytyksen. Oikea neuvo olisikin että juo vettä (unohda siis limut ja mehut) kun janottaa tai siltä tuntuu. Vähintään kuitenkin 8 lasia päivässä.

Näläntunne sekoitetaan yleensä janoon

Riittävä veden juominen saattaa vilkastuttaa aineenvaihduntaa jopa 3% jolloin poltat myös kaloreita normaalia enemmän. Lisäksi tutkimuksissa on havaittu että ihmiset yleensä sekoittavat janon- ja näläntunteen keskenään. Jano saa ihmisen tuntemaan että on nälkä sen sijaan että on jano, ja tästä syystä syömme enemmän kuin olisi tarpeellista. Laihduttaessa olisi siis tärkeää juoda vettä riittävästi niin näläntunnekin pysyy paremmin kurissa.

Kuntoillessa ja treenatessa on tärkeää juoda normaalia enemmän vettä. Olisi suositeltavaa että joisi riittävästi vettä ennen treeniä, treenin aikana, sekä treenin jälkeen. Tällöin elimistössä säilyy riittävä nestetasapaino eikä treenin jälkeen lihakset kiristä ikävästi.

Vettä ei voi korvata muilla juomilla

Nykypäivänä liian moni jättää normaalin veden juomisen liian vähälle. Osittain ehkä siitä syystä että vesi ei vaikkapa maistu riittävän hyvälle. Valitettavasti vaihtoehtoja ei ole, eikä vettä voi korvata millään muulla juomalla. Myös kevytlimuja tulisi välttää sillä ne lisäävät näläntunnetta. Hedelmämehuja voi juoda kohtuudella, ja lisäksi niistä saa tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita. Hedelmämehut myös antavat energiaa joka auttaa elimistöä polttamaan rasvaa. Mehuja ei kuitenkaan saa juoda liikaa eikä niillä missään nimessä tulisi korvata veden juomista.