Atkinsin dieetti

Atkinsin dieetti on suosittu vähähiilihydraattinen ruokavalio. Atkinsin dieetin on kehittänyt lääketieteen tohtori Robert Atkins. Atkinsin dieetti koostuu erilaisista vaiheista, joita ovat induktio, painonpudotus, esiylläpito ja ylläpito. Atkinsin dieetti on ollut kiistelyn aiheena alusta asti. Asiantuntijat pitävät Atkinsin dieettiä kuitenkin verrattain turvallisena.

Atkinsin dieetin vaikutus

Atkinsin dieetin vaikutusmekanismit eivät ole selvinneet kiistattomasti. Joidenkin tutkimusten mukaan Atkinsin dieetin teho saattaa perustua siihen, että se sisältää normaalia enemmän proteiinia ja rasvoja, jotka pitävät elimistön kylläisempänä, jolloin halu syödä vähenee.

Atkinsin dieetin pitkäaikaiset vaikutukset eivät myöskään ole yksiselitteiset. Joissakin tutkimuksissa vähähiilihydraattinen ruokavalio ei lisännyt sydäntautien riskiä, jos hiilihydraattien sijaan ruoka sisälsi paljon eläinrasvoja ja proteiineja. Joissakin tutkimuksissa taas vähähiilihydraattinen ravinto, joka sisälsi paljon valkuaisaineita, lisäsi tilastollisessa mallissa kuolemanriskiä. Vuonna 2008 julkaistussa tutkimuksessa Atkinsin dieettiä noudattaneiden ns. hyvä kolesteroli veressä nousi ja triglyseripitoisuus laski. Tämän oletetaan tarkoittavan vähentynyttä sepelvaltimotaudin ja ateroskleroosin riskiä.

Atkinsin dieetti ja kasvisruokavalio

Atkinsin dieetti saattaa olla vaikeampaa toteuttaa kasvisruokavaliota noudattavilla, sillä tyyppillisesti Atkinsin dieetissä proteiini saadaan eläinperäisistä lähteistä. Atkinsin dieetti on mahdollista toteuttaa myös silloin kun noudatetaan kasvisruokavaliota. Vegaaniruokavaliossa suuri osa ravinnosta tulee tällöin palkokasveista, kuten pavuista, tofusta ja soijasta. Rasva saadaan pähkinöistä ja erilaisista ruokaöljyistä, kuten oliivi- ja rypsiöljy. Atkinsin dieetistä onkin myös vegaaniversio, jossa pääpaino on tofulla.

Atkinsin dieetin sivuvaikutukset

Usein Atkinsin dieetin alkuvaiheessa koetaan sivuvaikutuksia, kuten ummetus, päänsärky ja pahanhajuinen hengitys, sekä voimakkaasti ammoniakille haiseva virtsa. Dieetin edetessä sivuvaikutukset poistuvat.

Atkinsin dieetti ohje

Induktio

Ensimmäinen vaihe, induktio, kestää kaksi viikkoa. Ensimmäisessä vaiheessa hiilihydraattien määrää vähennetään 20 grammaan vuorokaudessa, jonka tavoitteena on elimistön nopea siirtyminen ketoosiin. Induktiovaiheen jälkeen hiilihydraattien määrää lisätään.

Painonpudotus

Kahden viikon jälkeen hiilihydraattien päivittäistä saantia nostetaan viidellä grammalla vuorokaudessa niin kauan kuin laihtuminen jatkuu. Sopiva hiilihydraattien määrä riippuu myös liikunnan määrästä. Liikunta lisää aineenvaihduntaa, joka tehostaa laihtumista. Myös hyvä yleiskunto on tärkeää laihdutettaessa. Painonpudotuksen nopeus riippuu ketoosin syvyydestä.

Esiylläpito

Kun paino on laskenut noin 5 kg:n päähän asetetusta tavoitepainosta, hiilihydraattien päivittäistä saantia nostetaan niin kauan, että laihtuminen loppuu.

Ylläpito

Kun haluttu tavoitepaino on saavutettu aloitetaan ylläpitovaihe. Ylläpitovaiheessa suuri osa ravinnosta koostuu tuoreesta lihasta, kalasta, juustoista, palkokasveista, kasvisöljyistä, vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Ylläpitovaiheen ravinto muistuttaa tyypillistä suomalaisen ruokavaliota, mutta siitä puuttuvat nopeat hiilihydraatit, joita sisältävät esimerkiksi peruna, vaalea riisi, pasta, vaalea leipä ja sokeri.