Kivennäisaineet

Tiesitkö että...
Kivennäisaineet jaotellaan makro- ja mikrokivennäisaineiksi. Mikrokivennäisaineet tunnetaan yleisemmin nimellä hivenaineet.

Lue lisää aiheesta:
Tietoa hivenaineista
Ovatko lisäravinteet turvallisia?
Lisäravinteet valmistetaan valvotuissa olosuhteissa ja niiden laatu on yleisesti hyvä. Kivennäisaineiden tarve vaihtelee yksilön ja elämäntilanteen mukaan. Noudattamalla lisäravinteen pakkauksen ohjeita varmistat turvallisen käytön.
Ulkopuoliset linkit
 

Mitä ovat kivennäisaineet?

Kivennäisaineet ovat alkuaineita, joita saadaan ravinnon mukana. Ihmiselle välttämättömät kivennäisaineet jaotellaan makrokivennäisaineiksi, joita elimistö tarvitsee yli 100 mg päivässä ja mikrokivennäisaineiksi, joita elimistö tarvitsee alle 100 mg päivässä. Mikrokivennäisaineet tunnetaan myös nimellä hivenaineet.

Miten kivennäisaineet jaotellaan?

Välttämättömiä makrokivennäisaineita ovat kalsium, fosfori, magnesium, natrium kloori, kalium ja rikki. Halutessasi tietää mikrokivennäisaineista, eli hivenaineista, lue lisää kohdasta Hivenaineet.

Miten eri kivennäisaineet vaikuttavat?


Kalsium (Ca)

Kalsiumin lähteet: maitotuotteet, juustot, soijavalmisteet, siemenet, pähkinät.

Kalsiumia tarvitaan luuston ja hampaiden kasvuun, luuston ylläpitoon sekä estämään luukatoa myöhemmällä iällä. Kalsium on myös solujen osmoottisen paineen ja solukalvojen läpäisevyyden säätelijä. Kalsiumin hyödyntäminen edellyttää magnesiumin ja D-vitamiinin saantia. Kalsiumin puutos aiheuttaa mm. osteoporoosia, eli luuston haurastumista ja lihaskramppeja. Kalsiumin puutosta on vaikea havaita verikokein, sillä elimistö ottaa tarvitsemansa kalsiumin luustosta, silloin kun sitä ei saa riittävästi.

Kalsiumin saantisuositus: 800 mg/vrk


Fosfori (P)

Fosforin lähteet: viljatuotteet, maitotuotteet, juustot, pähkinät, kaakaopavut.

Elimistö käyttää fosforia soluissa muiden yhdisteiden rakenneosana sekä happo-emästasapainon säätelyssä. Fosfori on kalsiumin jälkeen runsain kivennäisaine ihmisen elimistössä. Fosforin puutos aiheuttaa voimattomuutta, ongelmia painonhallinnassa, kipuherkkyyttä ja levottomuutta.

Fosforin saantisuositus: 800 mg/vrk, raskaana olevat 900 mg/vrk


Magnesium (Mg)

Magnesiumin lähteet: täysvilja, kasvikset, kala, liha.

Magnesium tehostaa etsyymien toimintaa. Magnesium osallistuu glykogeenivarastojen käytön, rasva-aineenvaihdunnan ja proteiinisynteesin säätelyyn. Magnesium auttaa hermoston ja lihassolujen toiminnassa, luun muodostumisessa ja immuunivasteen syntymisessä. Magnesium saattaa auttaa mm. kuukautiskipujen, keskittymishäiriöiden ja migreenin hoidossa. Magnesiumin puutos aiheuttaa verisuonten kovettumista, eli arterioskleroosia.

Magnesiumin saantisuositus: 350 mg/vrk


Natrium (Na)

Natriumin lähteet: ruokasuola

Natrium osallistuu hermolihasjärjestelmän toimintaan ja hermoimpulssien välittämiseen lihassolun supistumisessa. Natriumia saadaan helposti riittävästi ruoassa käytetystä suolasta. Natriumin puutos aiheuttaa lihaskramppeja, ruokahaluttomuutta ja sekavuutta.

Natriumin saantisuositus: 2,0 - 2,8 g/vrk


Kloori (Cl)

Kloorin lähteet: ruokasuola

Kloori osallistuu mm. aineenvaihduntaan ja hermoimpulssien välittämiseen. Kloori on tärkeä mahalaukun neste- ja happotasapainolle. Kloorin puutos, esimerkiksi huomattavan oksentelun seurauksena, saattaa aiheuttaa metabolisen alkaloosin, joka ilmenee päänsärkynä, kouristuksina ja pahoinvointina.

Kloorin saantisuositus: 2,3 g/vrk


Kalium (K)

Kaliumin lähteet: kasvikset, hedelmät, marjat, viljatuotteet, maitotuotteet, kahvi.

Kalium on välttämätön monille solutoiminnoille. Kalium ylläpitää sähköistä jännitettä hermosolujen solukalvoilla. Kaliumin puutos aiheuttaa toimintahäiriöitä erityisesti sydämessä, verisuonistossa, hermoissa, lihaksissa ja munuaisissa. Kaliumin puutos on harvinainen muulloin kuin nesteenpoistolääkkeiden käytön yhteydessä.

Kaliumin saantisuositus: naisille 3100 mg/vrk, miehille 3500 mg/vrk


Rikki (S)

Rikin lähteet: liha, kananmuna, valkosipuli, kaalit.

Rikki on tärkeä kaikille eliöille. Rikki osallistuu tärkeisiin aineenvaihdunnan reaktioihin. Rikki on rakennusaineena useissa proteiineissa. Rikki valmistaa hiuksille ja kynsille tärkeää keratiinia. Rikin puutos saattaa ilmetä mm. lihas- ja niveljäykkyytenä ja särkynä.

Rikin saantisuositus: ei saantisuositusta.


Välttämättömät hivenaineet, eli mikrokivennäisaineet ovat rauta, kromi, koboltti, kupari, jodi, mangaani, molybdeeni, nikkeli, sinkki, pii, tina ja vanadiini. Lue lisää kohdasta Hivenaineet.