Iho ja vitamiinit

Akneongelmia?
Akneihon hoitaminen vaatii kärsivällisyyttä. Erityisen vaikeaksi sen tekee kuiva ihotyyppi.

Lue lisää aiheesta:
Akne ja kuiva iho
Akne ja sen hoito
Akne ja ruokavalio
Vitamiinit aknen hoidossa
Saatko riittävästi vitamiineja?
Riittääkö ruokavaliosta saatavat vitamiinit? Suomalaisilla esiintyy etenkin talvella D-vitamiinin puutosta.

Lue lisää aiheesta:
Miksi tarvitsemme vitamiineja?
Vitamiinien yliannostus
Vitamiinit ja hiusten hyvinvointi
Hiusten säilyminen terveinä vaatii myös vitamiineja. Pahimmillaan vitamiinien puutos saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä.

Lue lisää aiheesta:
Hiukset ja vitamiinit
 

Mitä vitamiineja iholle?

C-, E-, A-, K-, ja B-vitamiinit auttavat ihon terveydessä. Tutkimukset ovat osoittaneet C- ja E-vitamiinien vähentävän auringon aiheuttamaa rasitusta ja vahinkoa iholle. C-vitamiini voi estää pitkän auringolle altistumisen aiheuttamia vahinkoja, jotka voivat johtaa ihosyöpään.


C- ja E-vitamiinin on todettu vähentävän ryppyjä, parantavan ihon koostumusta ja ulkonäköä. Tutkimuksissa henkilöt, jotka käyttivät C- ja E-vitamiineja kokivat vähemmän auringon UVB-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Tutkimuksissa havaittiin, antioksidantteina toimivat vitamiinit vähensivät ihossa tapahtuvia DNA-muutoksia. Vitamiinit siis suojasivat DNA:ta.

C- ja E-vitamiinit auttoivat vähentämään auringonvalon, savun ja ilmansaasteiden sivutuotteina syntyvien vapaiden radikaalien aiheuttamia vahinkoja. Vapaat radikaalit tuhosivat ihon tukiaineina toimivaa kollageenia ja elastinia, aiheuttaen ryppyjä ja ihon ikääntymistä.


Apua voiteista

Useat voiteet sisältävät C- ja E-vitamiineja. Tällaisia voiteita on helppo annostella iholle kohtiin, joissa tarve on suurin. On kuitenkin muistettava, että monien voiteiden sisältämän C- ja E-vitamiinin imeytyminen ihon läpi elimistöön on vähäistä, jolloin pelkkä voide ei lisää merkittävästi koko elimistön vitamiinin saantia.

Akne? Kuiva iho?

A-vitamiinia saa helposti riittävästi ruuasta, mutta pienikin määrän vähentyminen saattaa aiheuttaa iho-oireita. Oireita ovat esimerkiksi kuiva ja hilseilevä iho. A-vitamiinia tarvitaan ihokudoksen korjautumiseen ja ylläpitoon. A-vitamiinin riittävä saanti hillitsee myös aknea. Aknen hoitoon tarkoitetut tuotteet sisältävät usein A-vitamiinia. Tutkimuksissa on myös todettu, että betakaroteeni, joka on A-vitamiinin esiaste, vähensi psoriasis-riskiä.

B-vitamiini on iholle tärkeä vitamiini, joka muodostaa pohjan ihon, kynsien ja hiusten soluille. Ilman riittävää B-vitamiinin saantia merkkeinä saattaa olla kutiseva ja halkeileva iho. B-vitamiinia saa kuitenkin melko helposti ruuasta kuten viljatuotteet, liha, kala ja kananmuna. Silti pienikin B-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa oireita. Monet voiteet sisältävät myös B-vitamiinia, joka auttaa ihon pysymisessä kosteana ja vähentää ihon ärsytystä, sekä tasoittaa laikukasta ihoa.


Tummentunut iho?

K-vitamiini on pääasiassa veren hyytymiseen tarvittava vitamiini. K-vitamiini vähentää myös tummia silmänalusia ja mustelmia. Tummiin silmänalusiin onkin saatavissa erikoisvoiteita, jotka sisältävät K-vitamiinia.