Hyvinvointi

Huolehdi terveydestäsi

Kiireisen elämän keskellä jokaisen on muistettava pitää huolta itsestään. Suomalaisille erityisiä haasteita asettavat kylmä ilmasto ja pimeät vuodenajat. Myös erilaiset elämäntilanteet, kuten raskaus tai stressi lisäävät erilaisten ravintoaineiden tarvetta elimistössä. Vitamiinien, hivenaineiden sekä muiden kivennäisaineiden riittävä saanti kuuluu jokaiselle.

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Kalkki-D vähentää merkittävästi murtumisia

yle.fi

D-vitamiini ja kalsium lisäravinteena ehkäisevät sairaalaan johtaneita murtumia. D-vitamiinin puutoksella on yhteys heikentyneeseen lihasvoimaan. D-vitamiinin on osoitettu lisäävän myös luuntiheyttä.

B-vitamiinin puutos

www.ihanaterveys.fi

B-vitamiineihin on jaoteltu monta eri vitamiinia. Tietoa kaikkien eri B-vitamiinien puutoksien oireista.

Elimistösi tarvitsee vitamiineja ja kivennäisaineita

www.ihanaterveys.fi

Naiset tarvitsevat runsaasti kalsiumia ehkäisemään osteoporoosia. Juuri naisille on kehitetty myös sopivia monivitamiini- ja kivennäisainevalmisteita.

D-vitamiinia suositellaan aikuiseksi asti

yle.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, valtion ravitsemusneuvottelukunnan ja Suomen Lastenlääkäriyhdistyksen uusien suositusten mukaan D-vitamiinivalmistetta annettaisiin 10 mikrogrammaa vuorokaudessa kahden viikon iästä lähtien kaikkina vuodenaikoina.

Miksi tarvitsemme vitamiineja

www.ihanaterveys.fi

Tietoa vitamiineista yksinkertaisesti. Vitamiinien vaikutukset, suositeltu päivittäinen saanti ja eri vitamiinien lähteet.

Vitamiinit ja hivenaineet

www.hus.fi

Usein ravinto antaa tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta esimerkiksi D-vitamiinia ei saada riittävästi ravinnosta vuoden pimeimpinä kuukausina.

Joka toinen suomalainen saa liian vähän D-vitamiinia

www.hs.fi

Joka toinen suomalainen saa ravinnostaan liian vähän vitamiinia. D-vitamiinin puutosta on varsinkin talvella. Kaikenikäiset tarvitsisivat lisää D-vitamiinia. Yliannostusta ei kuitenkaan suositella.

Vitamiinien yliannostus

www.ihanaterveys.fi

Vitamiineissa myrkytysoireita aiheuttava yliannostus on monta kertaa suurempi kuin suositeltavan päivittäisen saannin määrä. Miksi vesiliukoiset vitamiinit ovat turvallisempia?

B-vitamiini voi viivästyttää Alzheimerin tautia

www.hs.fi

Uudessa tutkimuksessa todettiin suurten B-vitamiiniannosten yhteys aivojen surkastumisen hidastumiseen ikääntyneillä ihmisillä.

D-vitamiini torjuu influenssaa jopa rokotetta paremmin

www.iltasanomat.fi

Tokiolaisessa Jikei University Schoolf of Medicinessä tehtyä tutkimusta johtanut Mitsuyoshi Urashima kertoi Times-lehdelle, että D-vitamiini saattoi torjua influenssaa tehokkaammin kuin rokote.

Tietoa hivenaineista

www.ihanaterveys.fi

Miksi joitain kivennäisaineita kutsutaan hivenaineiksi? Paljonko elimistö tarvitsee hivenaineita päivittäin?

B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

www.terveyskirjasto.fi

Vain eläinperäisessä ruuassa on B12-vitamiinia. B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa hermoston oireita ja anemiaa.

Kivennäisaineet

www.noc.fi

Kivennäisaineista erityisesti jodin, kromin, magnesiumin, seleenin ja sinkin riittävällä saannilla on tärkeitä tehtäviä elimistön aineenvaihdunnassa.

Mitä ovat kivennäisaineet

www.ihanaterveys.fi

Tietoa eri kivennäisaineista ja niiden vaikutuksista. Mistä kivennäisaineita saa ja paljonko elimistö tarvitsee niitä päivittäin? Miten kivennäisaineiden puute ilmenee?

Raskaus

Ruokavalio raskauden aikana - riittääkö kasvisruoka?

www.tervesuomi.fi

Vegaaniruokavaliota ei suositella raskauden aikana. Vegaaniruokavaliota noudattavien onkin aina täydennettävä ravinnonsaantiaan kalsiumilla, B12- ja D-vitamiineilla.

Vitamiinit ja raskaus

www.ihanaterveys.fi

Paljonko vitamiinien tarve kasvaa odotusaikana? Riittävä vitamiinien saanti auttaa ehkäisemään raskausmyrkytystä. Jos odottavalla äidillä on jokin sairaus vitamiinien tarve kasvaa entisestään.

Odottavan äidin ravitsemus

www.terveysala.turkuamk.fi

Hyvä ravitsemus raskauden aikana on tärkeää. Raskauden aikana vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve lisääntyy 15-50%.

Raskaus - A-vitamiini

www.hus.fi

A-vitamiinin päivittäinen saantisuositus raskauden aikana on 800 mikrogrammaa. Yleensä A-vitamiinilisälle ei ole raskausaikana tarvetta. Ylisuuret A-vitamiiniannokset voivat aiheuttaa sikiövaurioita.

Akne ja raskaus (Acne during pregnancy)

www.babycenter.com

Raskaus saattaa usein saada aknen puhkeamaan, mutta kun elimistö tottuu uuteen hormonitilanteeseen, myös akne häviää. Englanninkielisellä sivulla on joitakin hoitokeinoja raskaus akneen.

Isotretinoiini (Roaccutan) sivuvaikutukset (Isotretinoin Side Effects and Warnings )

www.isotretinoinsideeffects.com

Aknelääke isotretinoiinin, eli mm. Roaccutan käyttö aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia, kuten hiustenlähtöä, syntymävikoja, psykoosia ja masennusta. Isotretinoiinin käytön aloittamista tulisi tarkkaan miettiä. Varsinkaan raskaana ollessa lääkettä ei tulisii missään nimessä käyttää.

Liikunta

Sykemittari ja sykeharjoittelu

www.ihanaterveys.fi

Sykemittari auttaa saamaan syketason harjoitukselle sopivaksi. Sykemittari on myös oivallinen apu painonhallinnassa ja laihdutuksessa.

Polar-sykemittarit

www.ihanaterveys.fi

Sopivan sykemittarin valinta saattaa olla hankalaa, sillä sykemittareita on valtava määrä. Tietoa Polar-sykemittareiden eroavaisuuksista ja sopivan mallin valinnasta.

Sykemittarit

www.ihanaterveys.fi

Edullinenkin sykemittari auttaa pääsemään alkuun harjoittelussa. Perusmittarit pitävät sisällään kaikki tarpeellisimmat toiminnot.

Sykemittari Polar RS300X

www.ihanaterveys.fi

Laadukas Polar RS300X -sykemittari tarjoaa toimintoja erityisesti juoksijalle ja pyöräilijälle.

Sykemittari Polar FT60

www.ihanaterveys.fi

Edullinenkin sykemittari auttaa pääsemään alkuun harjoittelussa. Perusmittarit pitävät sisällään kaikki tarpeellisimmat toiminnot.

Naisten uimapuvut

www.ihanaterveys.fi

Vinkkejä sopivan uimapuvun valintaan ja tietoa eri uimapukumalleista.