Akne ja ruokavalio

Hoida aknea oikealla tavalla
Monet aknehoidot hoitavat aknea vain ulkoisesti, mutta aknea tulisi hoitaa myös ihon alta. Katso siis että hoitosi on oikeanlainen, ja että hoitosi hoitaa aknea myös sen juurilta, eli ihon alta.

Älä pese kasvoja liian usein
Yleisimmin aknea ilmenee kun iho on epäpuhdas tai rasvainen, ja ihohuokoset ovat tukossa. Vaikka onkin tärkeää että kasvoja pestään usein, niin kasvoja voi myös pestä liian usein, jolloin iho ärsyyntyy. Kasvojen liiallinen peseminen myös saa ihon kuivumaan liikaa jolloin talineritys vilkastuu.

Lue lisää aiheesta:
10 vinkkiä terveeseen ihoon
Rasvainen iho ja sen hoito
Apua akneen vitamiineista ja kivennäisaineista
Vaikka vitamiineilla ei aknea kokonaan parannetakaan, olisi tärkeää muun hoidon ohella saada riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita. Varsinkin A-, C-, ja D-vitamiinit ovat tehokkaita aknea hoidettaessa. Merileväuutteet pitävät sisällään paljon tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita jotka auttavat aknen hoitoon

Lue lisää aiheesta:
Vitamiinit aknen hoidossa
Iho ja vitamiinit
Ulkopuoliset linkit

Hoida ihoa luonnollisin keinoin

Monet aknesta kärsivät saattavat kokeilla kaikkia mahdollisia hoitoaineita vaivaan. Tutkimuksissa on todettu että paras tapa hoitaa aknea on luonnollisesti, eli oikeanlaisella ruokavaliolla. Terveellinen, ravitseva ruokavalio, joka pitää sisällään vihanneksia, papuja, täysjyväviljaa, hedelmiä, siemeniä sekä pähkinöitä on tehokas tapa hoitaa aknea. Terveellisestä ruokavaliosta nauttivalla on myös pienempi todennäköisyys että akne puhkeaa.


Akne joka näkyy kasvoilla ja muissa kehon osissa johtuu ongelmista kehon sisällä. Ruoansulatuselimistö toimii normaalisti maksasta johtuen. Jos elimistöön alkaa kerääntyä myrkkyjä, se on viite että maksassa on jotain vialla. Ylimääräiset myrkyt kerääntyvät iholle, ja muodostavat esimerkiksi näppylöitä, aknea, valkopäitä, finnejä tai mustapäitä. Tasapainoinen ravitseva ruokavalio voi ratkaista akneongelmat lähes kokonaan, tai ainakin merkittävästi.

Suosi tuoretta

Hedelmiä ja vihanneksia ostaessa kannattaa suosia tuoreimpia, ja mielellään luomutuotteita. Kannattaa kokeilla vaikka tehdä pirtelöitä, tuoremehuja tai salaatteja jotta saisi mahdollisimman suuren määrän entsyymejä ja ravintoaineita elimistölle. Monet oleellisista ravinteista saattavat tuhoutua ruokaa lämmittäessä. Jos haluat kuitenkin kokkailla, lämmitä ruokaa mahdollisimman vähän aikaa, mielellään höyrystäen. Tällä tavalla ruoassa säilyy mahdollisimman paljon ravintoaineita.

Oikeanlainen ravinto on äärimmäisen tärkeää

Sinkki ja beetakaroteeni ovat antioksidantteja jotka ovat vastuussa terveestä ihosta. Ruokavalio jossa on runsaasti kivennäisaineita ja vitamiineja auttaa ihoa paranemaan huomattavasti nopeammin, täten myös finnit ja arvet paranevat nopeammin. Lehtivihannekset, pinaatti, lehtisalaatti, porkkanat ja punaiset chilipippurit sisältävät myös paljon beetakaroteenia ja auttavat hillitsemään aknea selkeästi. Sinkkiä löytyy runsaasti muun muassa runsaasti proteiinia sisältävästä lihasta, merenelävistä, possusta, naudasta, kanasta, kalkkunasta ja lohesta. Kasvissyöjät saavat sinkkiä vaikkapa kurpitsansiemenistä, pavuista, muroista, maitotuotteista, täysjyväleivästä ja perunoista.

Vesi puhdistaa elimistöä

Eräs oleellinen, ja usein ylenkatsottu apu aknesta eroon pääsemiseksi, on runsas vedenjuonti. Jotta ruoansulatuselimistö toimisi täydellä teholla ja huuhtoisi elimistöstä myrkyt ulos, olisi vettä juotava noin 2 litraa päivässä. Lisäksi iho notkistuu ja kosteutuu kun vettä nautitaan riittävästi.

Ruokavaliosta apu akneen

Tiivistettynä, terveellinen ruokavalio auttaa hillitsemään ja mahdollisesti jopa pääsemään kokonaan eroon aknesta. Pika- ja roskaruokaa pitäisi välttää, ja sen sijaan tulisi nauttia ruokavaliosta jossa on runsaasti tuoreita vihanneksia. Myös hedelmiä tulisi nauttia päivittäin.


  • Nauti runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.
  • Vältä paistettua ruokaa, jalostettua sokeria ja hiilihydraatteja. Ne lisäävät aknea.
  • Lisää palkokasveja ruokavalioon
  • Nauti salaattia aterioiden yhteydessä. Salaatti pitää muun muassa ummetuksen loitolla. Salaateissa on lisäksi reilusti terveellistä kuitua.
  • Yritä välttää liiallista kahvin ja teen nauttimista.